Sjefspumpens Blogg – Vapexpo 2015 Del 2 – Ankomsten

Happy Reviewer

Her kommer del 2 av VapeExpo bloggen. Det er allerede én uke siden jeg kom hjem fra Paris, men inntrykket sitter som om det skulle vært i går.

IMG_1010Det er litt spesielt å reise fra en relativt anonym dampetilværelse i Norge og det å reise til selveste Paris på en tredagers dampemesse. Som nevnt i forrige del så hadde jeg en god del bekymringer forbundet til reisen. Jeg hadde sørget for å fortelle ting som det er til Dampshop som sponset reisen, nemlig at jeg har visse utfordringer når det kommer til lange dager og masse mennesker.

Jeg skal innrømme at jeg også hadde sørget for å ha med meg «nok» av smertestillende og angstdempende.

God planlegging og innse når man har fått «nok», er en viktig nøkkel til angstmestring.

Forbruket mitt av legemidler har gått drastisk ned etter at jeg sluttet å røyke. Jeg har fått skryt av lege, psykolog og tannlege på absolutt alle områder. Jeg fortalte ikke før det hadde gått 4-5 måneder med damping at jeg hadde sluttet takket være dampingen, og da snakket egentlig resultatene for seg selv. Fra å gå fra f.eks 5 angstdempende piller daglig til nå kanskje 2 i måneden, så snakker vi om en ganske kraftig fremgang.

Men når jeg VET at jeg havner i situasjoner som utsetter meg for ting som er langt utenfor min kontroll, så er det lurt å være litt føre var. En annen ting er jo at damping ikke bare har blitt en hobby og lidenskap for meg. Det har også blitt en slags jobb, og det ligger da selvsagt i naturen at man «skjerper» seg ganske kraftig for å fremstå som en trygg og pålitelig arbeidskollega.

IMG_1017Været da vi landet i Paris var helt fantastisk. Jeg trodde egentlig at Frankrike hadde et omtrentlig likt klima som Norge selv om det ligger på omtrentlig samme lengdegrad som Spania. Jeg tenker i hvertfall ikke på Frankrike som «Syden». Jeg landet ca 1 time før Dampshop-gutta så jeg ble sittende på flyplassen i sola og bare «nyte» atmosfæren.

Det første jeg la merke til var hvor utrolig velkledde folk var. Følte meg rimelig utilpass i joggebuksa mi og skjønte fort at her måtte det et klesskifte til så fort som overhode mulig for å unngå å bli stirret på som en sirkusattraksjon.

Mens jeg satt på taxiholdeplassen og ventet på Espen og Lars, så fikk jeg selskap av en veps som også likte DIY juicen min.

Charles de Gaulle er en enorm flyplass. Men som med alt annet i Frankrike så bygger de ikke noe i høyden. De bare klatter ting utover, så terminalene er veldig langt fra hverandre. For å komme til andre siden av flyplassen så må man feks ta en shuttlebuss halvveis og så ta toget videre. Fikk overtalt Dampshop-gutta til å komme og hente meg slik at jeg ikke trengte å gå meg vill.

Fransk Øl!Det var to tydelig happy karer som møtte meg. Vi hoppet inn i den første taxien som dukket opp. (ca 20 minutter etter) Det var vel ca 20-30 minutter i taxi før vi omsider kom frem til hotellet. Planen var egentlig at vi skulle bo på et hotell i gåavstand fra messeområdet, men hotellet vårt viste seg å være «litt» lenger unna enn ca 300 meter som vi ble forespeilet. Må ha vært nærmere 3 kilometer unna, så vi skjønte raskt at vi måtte legge om planene litt. Vi skulle også egentlig møte Parisgjengen (NDS & Damp I Norge) klokken 12 på messeområdet, men det ble helt umulig. Hotellet var også utrolig sært. Vi fikk nemlig ikke sjekke inn før klokka var TO så vi ble nødt til å låse inn bagasjen og finne oss en restaurant i nærheten i stedet.

Fransk hamburgerVi sleit litt med å finne en innbydende restaurant / cafe. Det var tjokka fullt med folk overalt og tvilsomme «bilder» og menyer. Vi slo oss til rette med å bare sette oss på den nærmeste cafeen. Litt dampepjatt og viste frem seneste utstyr. Tror det ble cheeseburgere på oss alle med fransk øl & cola som drikke.

Dampshop-gutta er konstant på jobb. Jeg tror jeg aldri har møtt noen mer hardtarbeidende folk. Men samtidig så er de utrolig avslappende karer å tilbringe tid sammen med. Føler jeg har kjent dem hele livet, så etter første skålen så skjønte jeg raskt at dette ville bli en veldig god tur..

DampshopEtter innsjekking på hotellet og klesskifte så måtte vi komme oss bortover til messeområdet. Vi fant ut at vi bodde omtrent 3 t-banestopp unna messehallen, men å forstå hvordan den franske metroen fungerer viste seg å være et problem. Etter mye surring frem og tilbake så fant vi omsider en infokiosk og en maskin som godtok kort..

Klokken 15.45 kunne vi endelig konstantere at vi hadde funnet messehallen. Det var dampere OVERALT, både på gatene i Paris og rundt messeområdet, så det var ingen tvil om at dette kom til å bli en opplevelse for livet.

I neste del av VapeExpo-bloggen så vil jeg ta for meg litt om følelsen rundt selve messen og det å møte på resten av Parisgjengen og vårt «dampetreff» senere på kvelden. Det var kun Søndagen som var åpent for allmennheten. Mandag og Tirsdag var beregnet for B2B. Første dag gikk med på kartlegging og bare få en liten oversikt..

Les Del 1 av VapeExpo bloggen – «Avreisen»

Fortsettelse følger..

Det ble tatt hundrevis av bilder og timesvis med videoopptak. Jeg holder på sette sammen en minidokumentar om besøket og opplevelsen. Filmen er forhåpentligvis klar om en to ukers tid!