Omtale: Joyetech Evic VTC mini!

Evic VTC Mini

Trolig en av de beste nyhetene fra Joyetech på en stund. Denne er utrolig liten og praktisk, yter helt opp til 75w og har mulighet for utskiftbart batteri. I tillegg så er den utrolig sexy og har et par smarte løsninger.

Det begynner å bli ganske hard konkurranse blant mini-mods. Jeg har vel testet de aller fleste masseproduserte som har kommet på markedet i løpet av det siste året. Siden Juni måned så begynte det å rulles ut 3. generasjons boxmods som også hadde temperaturkontroll som et standardelement. Men veien til en standardisering har vært lang og krøkete.

Produktet i denne omtalen ble levert fritt for vederlag fra MyVapors Europe som er en offisiell distributør for Joyetech i Europa. Produktet har derfor ingen annonseverdi. Mine uttalelser er basert på personlige erfaringer og preferanser. Ting jeg påpeker som feil eller mangler kan være subjektivt, og kan også være rettet opp i nyere utgaver.

Selve teknologien bak temperaturkontroll er kanskje spesielt godt egnet for de som ikke orker å tenke på watt og volt og helst bare har lyst til å dampe. Den store utfordringen har ligget i å finne et produkt som gjør selve teknologien enkel å forstå også for nybegynnere av boxmods.

OBS! Det er nå mulig å oppgradere Evic VTC Mini til 75w. Oppdater firmware og les mer om prosessen her.
http://www.joyetech.com/mvr-software/?sid=155

Sjekk ut Skypumpens offisielle videoomtale her:

Det er svært få produkter så langt som har klart dette etter min mening. iStick TC40 er trolig fremdeles kongen på haugen når det kommer til brukervennlighet. Men andre mods som også har klart å levere en god temperaturkontroll med nydelig brukervennlighet har vært f.eks Koopor Mini, Snowwolf 200w og Joyetech Evic VT. Kjennetegnene for disse har vært en uproblematisk bytting fra watt til temp eller omvendt og at ingen av dem har presets eller andre features som det krever stor teknisk innsikt å sette seg inn i.

Det var derfor en stor glede å kunne teste enda et produkt som føyer seg inn i rekken av brukervennlige temp-mods.

Evic VTC mini er noe jeg vil kalle en kraftig forbedring av Evic VT. Den har et fullstendig annerledes utseende, men den har mange av de samme kjerneelementene som gjorde Evic VT til en meget tiltrekkende mod. Men det eneste som egentlig er likt er deler av navnet og displayet. Alt annet er noe jeg anser som nytt, så det blir egentlig ikke helt fair å sammenligne disse to, men det er likevel av en viss relevanse siden førsteutsendelsene av Evic VT hadde en del problemer. (som nå er fikset opp i nyere utgaver) Og fordi at det er mange som kommer til å trekke paraleller mellom disse to selv om det er to vidt forskjellige produkter. Ellers så er det verdt å nevne at selve navnet «Evic» er noe som Joyetech har tatt i bruk lenge så det henviser ikke til et spesifikt produkt. Evic Supreme hadde for eksempel ingen likheter til disse to produktene i det hele tatt.

Først og fremst så vil jeg påpeke at Evic VTC Mini hverken har den irriterende pipingen, eller det sårbare hjulet på toppen, noe som var et ordentlig problem for noen. Ellers så ser det heller ikke ut til at den har det preheat-problemet som noen opplevde på Evic VT. Kort og godt.. Evic VTC er et helt annerledes produkt som har fungeret helt fint for meg i rundt en ukes tid.

Utseendet er rett og slett upåklagelig. Den er rett og slett dritsexy, og pga. sin bittelille form så egner den seg svært godt også for kvinnehender eller andre som har ganske små hender. Selv min samboer på 1.51 m fikk lett gjemt denne inni hånda.

Evic VTC mini Assembly

Det er en matt metallic coating som gjør den utrolig pen å se på. Den har ikke den blanke lakkerte coating som Evic VT hadde og ei heller fartsstripene. Dette gjør likevel at den kan oppleves som noe glatt og kald i hånda. Det er ingen luftventiler til batteriet noe som bekymrer meg litt. Når det er sagt så holder denne modden seg utrolig kald uansett hvor lange dampesessions man har. Folk har dessuten brukt mechmods og annet uten luftventiler i mange år uten at det har vært noe problem.

Knappene er helt upåklagelige. De har lyttet til brukerne og innført runde knapper både for fyringsknapp og for justeringsknappene. Dette minsker sjansen for at de henger seg opp ganske kraftig. Alle knapper og displayet er plassert på siden, noe som jeg egentlig vil kalle for fremsiden. Knappene er raske og responsive og sitter utrolig godt. Krever et betraktelig kraftigere trykk i forhold til veldig mye annet for å respondere. Dette minsker også sjansen for at det blir noe selvjustering i lomma. Fra hva jeg kan se så er knappene laget i samme materiale som resten av modden så det blir ingen store kontraster på den sorte utgaven. Knappene er forsåvidt sorte også på den hvite og cyan-fargevarianten så der blir det et litt større blikkfang.

Det vil også bli mulig å mix n match de ulike batteridekslene for å lage en tøff effekt.

Det sitter en USB port under justeringsknappene som både kan brukes til lading og til oppgradering av firmware. Jeg vil likevel ikke anbefale å bruke denne USB-porten til lading. Alle mods som bruker utsktiftbare batterier bør av sikkerhetshensyn alltid lades i en ekstern løsning. Det er også en veldig mye tryggere og nøyaktig måte å sjekke volt-outputten på batteriet ditt.

Evic VCT Mini batterideksel

De ekstremt sterke magnetene i batteridekselet er også verdt å nevne. Grunnen spesifikt til at jeg vil trekke frem det som noe postivt er fordi jeg nylig har testet en X CUBE 2 og en Koopor Mini som hadde noe svake magneter som gjorde at batteridekselet føltes som noe løst. Jeg vet veldig lite om magneter, men det er tydelig at Joyetech ikke har spart på kronene når det kommer til disse. Batteridekselet sitter som støpt og alt av metall innen 3-4 cm radius vil suges til seg. Det er likevel helt uproblematisk å ta av batteridekselet når det er på tide å sette inn noen  ferdigladede batterier. Jeg vil anbefale deg å bytte batterier så fort du ser at batteri-indikatoren bikker under ca 20% for å ikke skade batteriene. Du vil uansett få opp en varsel om dårlig batteristyrke omtrentlig rundt 10-20%.

Denne har sikringer på veldig mange nivåer noe som gjør at den skal ha en ganske høy levetid. Sikring mot utlading, sikring mot kortslutning, sikring om batteriet er satt i feil vei og overoppheting.

Størrelsesmessig så er den utrolig liten og praktisk. Den måler 22.2 x 38.2 x 82 mm. Dette betyr at du bør holde deg innenfor 22 mm på tanker for å ikke få noe stygt overheng.

Evic VTC Colors

Funksjonsmessig så er den både rik og brukervennlig. Den har 3(4) moduser som gjør at den blir anvendbar for de aller fleste. Du har temp mode for både nikkel og titanium. Så har du VW mode(power) og Bypass (mech mode). I VW Modus så må du stille inn watt helt avhengig av hva fordamperhodet tillater. Jeg vil alltid anbefale folk å starte lavt og så jobbe seg gradvis oppover for å endre effekten på en trygg måte. I bypass-modus så bruker den først og fremst volt-output og egner seg kanskje best for de som ønsker å bruke den sammen med en dripper.

Det er ekstremt viktig at du har modusen satt på riktig alt ettersom hva slags fordamperhode du har satt i. I tillegg så må du være påpasselig med å KUN bruke Nikkel og titanumcoils sammen med temperaturkontroll og ikke i watt-modus. Det er veldig mange som ikke forstår forskjellen mellom Kanthal, Nikkel og Titanium-wire, så kort fortalt så betyr dette at de har forskjellige wire som brukes til oppvarming og hver enkelt trenger sin spesifikke måte å bli oppvarmet på. Dette er noe som er tydelig merket i nettbutikker, og det står ofte også påskrevet på fordamperhodene, så dette er ikke et punkt du kan «eksperimentere» med.

Evic VTC Mini screen

 

3 klikk på fyringsknappen tar deg til menyen. Du bla deg nedover på displayet ved å trykke på venstre justeringsknapp. Der kan du endre hva som skal være synlig i displayet. Jeg vil nok anbefale deg å alltid ha batteriindikatoren synlig da hverken puff-counter eller  hvor mange sekunder den har vært i bruk, er spesielt nyttig informasjon.

Du blar deg gjennom modusene ved å først klikke 3 ganger på fyringsknappen og så trykke på høyre justeringsknapp (+). Den lar deg så flikke mellom  Temp Nikkel, Temp Titanium, Watt-mode og Bypass. Hvis du har kjøpt fullt kit, så følger det med en eGo ONE Mega tank med to fordamperhodet. Det som allerede er fastmontert har blå tetningspakker og er en nikkelcoil. Det som ligger løst har røde tetningspakker og har en titaniumwire. Hvis du ønsker å bruke den i watt-mode så trenger du enten å kjøpe «vanlige kanthal» fordamperhoder utenom, eller kjøpe en annen tank. Den medfølgende tanken i kittet er i utgangspunktet en sub-ohm tank, og gjør seg derfor best for direkte lungedrag. Trekker du først inn i munnen og deretter til lungene så kan du oppleve at det både blir lite damp og hosting. Direkte lungedrag er derfor mest å anbefale og vil gi deg en mye bedre dampeopplevelse både damp -og smaksmessig.

5 klikk på fyringsknappen skrur av og på modden. Når den er avslått så vil displayet være helt sort.

EVIC VTC PromoMitt generelle inntrykk er at den er utrolig pen å se på. Den kan bli noe kald og glatt. Den er utrolig enkel  ta i bruk, og det tar ikke veldig mye tid å sette seg inn i hvordan den fungerer. Det viktigste er bare at man har den i riktig modus, og det er noe som kan være litt kinkig for boxmod-nybegynnere. Denne er betraktelig mer avansert enn de første boxmoddene som kom på markedet, så det er nok antagelig en fordel å ha en viss teknisk innsikt og lese brukermanualen om dette er den første boxmodden i samlingen din. Normaltvis så ville jeg anbefalt en mellomting som f.eks iStick 50w til å begynne med, men siden temperaturkontroll begynner å bli en standard så er det like greit å bare sette seg inn i dette med en gang.

Rent størrelsesmessig så er den helt genial. Og du får plass til den overalt. Jeg liker at den både har utsktiftbart batteri noe som øker levetiden betraktelig, og at at man kan oppgradere firmware slik at det blir mulig å oppgradere funksjonene om det skulle komme nye softwareløsninger som f.eks forbedrer batterikapasitet eller tillater andre typer wire til tempkontroll.

Min største jubel er nok faktisk på noe så banalt som at den ikke lager noen irriterende lyder. Evic VT ble helt uutholdelig å bruke for min del f.eks siden den pep så kraftig at det utløste migrene. Eller så er den veldig praktisk å ta med seg siden den er såpass liten.

Jeg er ikke veldig glad i den medfølgende tanken i kittet siden den har noen velkjente problemer på mange nivåer, blant annet en tendens til å skru ut fordamperhode av seg selv, noe som fører til lekkasje. Fordamperhodene er ei heller veldig tolerante når det kommer til ulike typer juice, så det smaker fort brent av det meste pga. de svært begrensede juicekanalene i fordamperhodene. Men er du oppmerksom på disse tingene, så er den absolutt helt ok å bruke. Hverken dårlig eller eksepsjonell på noe. eGo ONE Mega tanken er noe jeg vil kalle en førstegenerasjons sub-ohm tank, så det finnes veldig mange bedre tanker som du kan ta i bruk sammen med denne.

Jeg vil anbefale en GS Air TC til de som foretrekker munn til lungedrag. Evnt bare en vanlig eLeaf GS Air eller Aspire Nautilus. For de som foretrekker sub-ohm og direkte lungedrag så finner jeg Freemax Starre Pro som en god lungedrag temp-tank.

Jeg ser ingen grunn til å gi denne noen tomler ned. En utrolig solid mod som både er pen å se på og som har «alt man trenger».

Ved et helt normalt bruk så holder batteriet i ca 2 døgn. +/- helt ettersom hvilken tank man har på. Jeg kan trygt anbefale denne for de aller fleste som ønsker en ny mod i mini-klassen. (Som kun bruker ett 18650 batteri)

Joyetech Evic VTC Mini er å finne hos samtlige av Skypumpens offisielle leverandører.
Sjekk sidekolonnen for logo/link!

Produktdetaljer
Størrelse: 22.20*38.20*82.00mm
Output Mode: VT-Ti/VT-Ni/VW/Bypass Mode
Output Wattage: 1-60W
Resistance Range: 0.05-1.0ohm for VT mode
Resistance Range: 0.1-3.5ohm for VW/ Bypass mode
Temperature Range: 100-315℃/ 200-600°F
Farge: Black, White, Cyan

Teknisk informasjon

Batteri Følger ikke med
Fordamper Følger ikke med
Standard 510
Materiale Stål
Størrelse 38,2mm * 22,2m * 82mm

Pakkens innhold

1stk Joyetech eVic VTC Mini
1stk Micro USB ladekabel
1stk Bruksanvisning på Engelsk
1stk Garantikort
1stk USB veggadapter
1stk Titanium fordamperhode
1stk Ego One Mega tank med NI-200 fordamperhode
  • iMoni

    Den hvite utgaven har en blankere overflate og er litt perlemor-aktig,-utrolig pen den også :)

Vis delingsknapper
Skjul delingsknapper