Hvorfor smaker det brent?

dryhit
Dampeskolen er en serie med artikler som er skrevet for å hjelpe nybegynnere (og forsåvidt viderekomne) med å lære seg å forstå brukerutstyret bedre.

Et av de hyppigste spørsmålene som dukker opp er: Hvorfor smaker det brent?

Hvis det hadde vært kun ett svar, så hadde det vært mye enklere. For bare et par måneder siden så var det 1-2 «riktige» svar, men ettersom vi har fått introdusert så mange tanker, fordamperhoder og utstyr så har det blitt et mer og mer kinkig spørsmål å svare på. Dette er en artikkel som du BØR lese til punkt og prikke og ikke bare hoppe gjennom.. for uansett hvor erfaren man er, så møter man til syvende og sist på et dryhit.

Her er noen tips til feilsøkingen

Juicetype – Tynn juice (Høy PG) på sub-ohm er et av de hyppigste problemene. Dette medfører rett og slett at juicen fordamper raskere enn bomullen trekker til seg ny juice. Tykkere juice (høyere VG Innhold) egner seg bedre på sub-ohm fordi at den bruker lengre tid på å fordampe fra bomullen.

SMOK-TFV4-Replacement-Coil-All-3-CoilsJuicekanaler – Alle fordamperhoder har noen slags former for juicekanaler. De hyppigst brukte har f.eks en blottet bomull som titter ut på sidene av fordamperhodet. Dette er hva jeg kaller for juicekanaler. I noen tilfeller så er juicekanalene så små at den bruker lenger tid på å trekke til seg tilstrekkelig med juice. I visse tilfeller så kan juicen tilogmed være såpass tykk at juicen ikke kommer gjennom juicekanalene.

Høyfrekvens damping – Absolutt alle dampere fungerer på samme måten. De har et varmeelement og et absorberingsmateriale rundt eller inni. Hvis du damper i hurtigere frekvens enn juiceopptaket, så kan dette føre til en brent smak. Dette er et større problem med juice med høyere VG innhold enn en tyntflytende med høyt PG innhold.

Mengden juice i tanken – De aller fleste tanker operer på full ytelse når tanken er over halvfull. Noen fordamperhoder har plassert juicekanalene midt på eller har flere «ledd/gjeller» som ikke alltid blir dekket, noe som gjør at bomullen ikke får et jevnt og raskt nok juiceopptak. På noen tanker så er man nødt til å vri og vende litt for at bomullen kommer i «kontakt» med juicen.

kY7nfPIFordamperhodet har allerede brent seg – Hvis du først har vært så uheldig og ha brent bomullen én gang.. Så er sjansen tilstede for at fordamperhodet er «ødelagt» for alltid.. Da må du sette i et nytt fordamperhode for å kunne gjennopta dampingen. Dette kan også skje uten at du har merket det. F.eks ved at du akkurat har inhalert ferdig, mens bomullen har blitt tørr og så fortsatt varmen i et par sekunder etter avsluttet trekk. Merk at absolutt alle fordamperhoder bør trekke i fred i 10-15 minutter før man tar det første trekket. Drypp også gjerne noen dråper med juice rett inn i bomullen på fordamperhodet. Slurver du med dette leddet, så kan du ha ødelagt fordamperhodet før du i det hele tatt har fått ut én fin dampesession.

Fordamperhodet er klart for utbytting  – Hvis du bruker samme type juice hele tiden.. som er «kompatibel» så øker levetiden betraktelig. Men bytter du juice relativt ofte, og da også med forskjellig viskositet. Så er sjansen stor for at du møter på de øvrige problemene nevnt i denne artikkelen. Et typisk fordamperhode som er i bruk så og si hele dagen KAN ha en levetid på 2-3 uker. Men det er mer snakk om i beste tilfelle, og ved uforsiktig bruk, eller om man ikke har tenkt på noen av de øvrige punktene så kan et fordamperhode være klart for utskiftning 1-2 ganger i uka.

Koagulert juice – Over tid så samles det opp en ørsmå mengder med koagulert juice i fordamperhodet. Dette kan nesten bli som harpiks og regelrett tette juicekanalene i såpass høy grad at man ikke lenger får noe juice gjennom juicekanalene. Dette er ofte årsaken til at et fordamperhode plutselig tar kvelden etter et par uker.

iStick 100W_04For høy effekt – Alle ferdigfordamperhoder har en grense på hvor høy initiell effekt de tåler. Dette er beregnet utifra «normal» bruk hvor man lar bomullen få tilstrekkelig med tid til å fukte seg, og basert på hvor store juicekanalene er. De aller fleste tanker og fordamperhoder går utifra ca 50/50 PG/VG som en mal. Avvik i blandingsprosenten er ikke medregnet. Det er derfor ekstremt viktig at man regulerer effekten såpass ned at feilmarginen minsker. Det er ikke noe poeng å ha på max effekt bare fordi man kan.

For lang trykking på fyringsknapp – Holder du fyringsknappen for lenge inne så kan det medføre at coilen blir såpass varm at den fordamper all juice i absorberingsmaterialet og regelrett brenner «bomullen» eller hva nå enn som brukes på det spesifikke fordamperhodet.

Inhaleringsteknikk – Akkurat dette punktet er såpass kompleks at jeg skal få laget en egen guide. For man trenger å justere inhaleringsteknikken ganske mye mellom tank til tank, fordamperhode til fordamperhode og fra effekt til effekt… Lavere Ohm trenger høyere effekt og kortere/kraftigere trekk, mens høy ohm trenger lav effekt og ofte litt lengre trekk. Kraftige lungedrag på en vanlig tank med høy motstand kan medføre at du regelrett suger juicen gjennom fordamperhodet opp lufterøret og så rett inn i munnen.. noe som skaper en slags sugerør effekt. Akkurat dette punktet henger litt sammen med alle de øvrige punktene, og man må beregne inhaleringen utifra alle de andre faktorene, og kanskje spesielt hvor høy effekt. (watt /volt).

Jeg tror dette dekker det meste av forklaringer. Jeg vet at det kan virke litt håpløst. Men for å si det sånn; Alle veier fører til Rom / Dryhit før eller siden. Det er hvor mange gode dampesessions du får ut av det i mellomtiden som teller. Lykke til!

Vis delingsknapper
Skjul delingsknapper