Hvorfor kommer ikke Posten?

mailboxes

Når man sjekker postkassa og den er tom er det to muligheter; Postmannen har ikke vært her ennå eller at det ikke var post til deg.

– Slik tenker de fleste av oss. Duverden så feil man kan ta.

Innlegget i sin helhet er skrevet av Paul Vollen som en kommentar til Sjefspumpens Blogg – Vapemailen må frem!

Jeg er sikkert ikke aleine om å ha erfaring med klager på pakker og brev som ikke er kommet fram slik de skulle komme fram.

Tompost1Jeg solgte en Atmomixani til en kar og puttet den helt enkelt i en konvolutt, satte på et av mine antikke A-postmerker og la det i postkassa på min Post i Butikk på Rimi uten å tenke over at det merket gjelder brev inntil 20 gram.
For ikke å henge ut folk har jeg sverta navn og adresse.

Kjøper fikk bilde av konvolutten og ventet spent på at postmannen skulle komme. To dager gikk uten post. Noen dager til gikk uten at den kom fram og han etterlyste den på sin Post i Butikk uten hell.

Etter en ukes tid fikk jeg PM om at nå var konvolutten framme. Men den var tom.
Tompost2
Ikke nok med at den var tom, den hadde fått et gøyalt klistremerke som opplyste om ‘Underfrankert sending‘ og en påskrift om at den var ankommet uten innhold.

Hvordan kan en tom konvolutt være underfrankert, liksom?

Kjøper ringte til Posten.no og fikk beskjed om å etterlyse på dertil egnet skjema og avvente.

Uka etter kom det brev til meg fra Posten.no med krav om innbetaling av 78 kroner i straffegebyr for manglende porto på brevet.

Jeg ringte også til Posten.no og lurte på hvordan de kunne forlange straffeporto på en sending som ikke ble levert. Posten.no beklaget hendelsen, men kunne ikke gjøre noe verken fra eller til, men skulle avskrive kravet mot meg. Jeg trengte derfor ikke å betale straffegebyret.

Tre uker etter fikk kjøper brev fra Posten.no og fikk vite at de hadde henlagt saken og kunne dessverre ikke hjelpe med noe. Siden det var et vanlig brev, ikke rekomandert og heller ikke en pakke med sporing var et heller ingen erstatning å kunne kreve.

At ting skades eller ødelegges mens posten har dem i sin varetekt er ikke nytt. Jeg hadde kjøpt noen flasker med VG og litt PG pluss litt annet smått og godt og regnet med at pakka skulle være framme hos meg slik at jeg rakk å hente den før jeg reiste på 2 ukers ferie.

Det skjedde ikke. Jeg måtte reise uten å ha sett snurten av pakke.
Vel installert på hotellet der jeg skulle tilbringe de neste 15 dagene fikk jeg melding fra naboen som passet hus, katter og blomster at det var kommet en pakke til meg.

Flott, tenkte jeg og sendte melding tilbake med spørsmål om hun kunne hente den. Jeg er jo klar over at Posten.no har en hentefrist på 2 uker. Er ikke pakka hentet innen den tid, sender de den helt enkelt i retur til avsender.

Siden det nå var helg kunne hun ikke hente den før tidligst på mandag. På tirsdag fikk jeg melding om at hun hadde hentet pakken, men det rant av den. Hun mente at det var noe flytende inni som det hadde gått hull på og det luktet ikke godt. Derfor hadde hun lagt pakken i en plastpose på en plastpose på terrassen.

Jeg takket henne mens jeg forbannet ferie og syden og to uker uten å kunne gjøre noe som helst. Men jeg sendte en melding til han jeg hadde kjøpt det av. Han forsikret meg om at han hadde pakket det forsvarlig og dobbeltsjekket alle korker, men var på ferie sjøl.

Tompost3

Tydelig transportskade når hjørnet er flatt.

Da jeg kom hjem og så pakka, skjønte jeg fort at dette hadde skjedd under transport. Det ene hjørnet på pakka var flatt og en av flaskene med PG hadde brukket halsen.

Siden det var to uker siden pakka kom konkluderte jeg med at det ikke var noen vits i å klage. De ville garantert bare si at jeg skulle ha klaget da jeg hentet pakka. Jeg sendte derfor kun en liten melding til sender om hvordan jeg tenkte og vi ble kjapt og elegant enige om en god felles løsning. Uten å blande inn Posten.no som vi begge gikk ut fra ikke ville gjøre noe allikevel.

For å tydeliggjøre at ‘Alt var mye bedre før’ kommer her en liten leksjon om postens historie i Norge.

For mange år siden lærte jeg av min far som jobbet i Postverket i flere mannsaldre at; Dersom postkassa di er tom er det mange muligheter.

  1. Postbudet har ikke vært her.
  2. Han har vært her, men det var ikke post til deg.
  3. Han har lagt din post i feil kasse.
  4. Han har glemt å legge posten din i kassa.
  5. Han hadde ikke plass til din post i postveska.

Han snakket garantert av erfaring. Postverket hadde ansvar for din post fra den ble innlevert på senders postkontor og helt til den lå i din postkasse eller ble puttet i brevsprekken i ytterdøra di. Vi hadde kun Postverket å forholde oss til.
Postverket var populært. Fikk du en jobb i posten var du berga for resten av livet. Jobb i staten og greier.

Posthorn FrimerkeHvor mange av oss har ikke samla på frimerker?
Posthornet var en følgesvenn på norske frimerker siden postverket begynte med frimerker. Vi samla alle varianter vi kunne komme over og klipte av konvolutter og limte inn i album. Det var frimerkebytting i klasserommet i mange av timene vi egentlig skulle lære noe helt annet. Vi var medlemmer i filateliforeninger og frimerkebytteklubber over en lav sko. Frimerker var kultur. Jeg har fortsatt mange kilo frimerker liggende.

Idag er situasjonen en helt annen. Norge ble medlem av EU. oj, beklager.. EØS.

Bring

Bring sin variant av posten sitt posthorn.

Politikere og EU har bestemt at Postverket i Norge slik det har vært siden 1647 er gått ut på dato og skal moderniseres. Dette har pågått noen år uten at vi har oppdaget det før ‘Post i Butikk’ ble et begrep også her i landet.

Staten fant ut at EU sitt ‘Postdirektiv 2008/6/EF’ skulle akklimatiseres til norsk klima og norske husstander. De la ned brorparten av postkontorer og solgte rettighetene til å etablere ‘Post i Butikk’ til den som betalte mest. Norgesgruppen og Coop hoppet på og betalte i dyre dommer for retten til å bygge om butikker og ansette postfolk. Direktivet sier dessuten at antall postombæringer skal ned fra 6 til 5 dager i uka.

Post i Butikk er en anbudskonkurranse som er tidsbestemt. Det vil derfor helt sikkert skje at ved neste utlysing vil din lokale Post i Butikk være i en annen butikk, eller på en bensinstasjon.

De røde postbilene med posthornet på forsvant også. Det dukket plutselig opp grønne og grå biler med ‘bring’ på siden. Vi oppdaget etterhvert at Bring har brukt 5 milliarder kroner og kjøpt 30 transportbyråer i Norden; både Wajens, Nor-Cargo og Nettlast er nå inne i statens nye storbedrift som heter ‘Posten Norge.’

Henger dere med fortsatt?

Posten

Posten sin variant av bring sitt posthorn

Posten Norge er ’tildelt konsesjon for og monopol på befordring av lukkede adresserte brev under 50 gram.’

Det merkelige er jo at konsesjonen skulle opprinnelig løpt ut 31. desember 2010. Direktivet møtte imidlertid stor motstand i Norge, blant annet viste en utredning at en konsekvens kunne bli at en halv million nordmenn i distriktene ville få post bare én dag i uka på grunn av dårlig lønnsomhet, og 25. oktober 2010 ble konsesjonen forlenget ut 2011. 10 april 2011 stemte Arbeiderpartiets landsmøte for å bruke reservasjonsretten mot EUs postdirektiv, og 20. desember ble konsesjonen forlenget ytterligere ett år.

Hent

Hent og Bring er jo samme oppgaven, men sett fra selger og kjøper.

Jeg vet det finnes en bedrift som heter Hent, men er litt usikker på om de er med i dette siden de ikke har en variant av Posten sitt stiliserte posthorn som logo. For å være helt ærlig har jeg ikke den minste anelse om hva de driver med.

24. april 2015 kom regjeringen Solberg med forslag til ny postlov.
Det ble blant annet foreslått å avvikle pliktig postombæring på lørdager, samt innføring av EUs tredje postdirektiv, noe som blant annet innebærer fri konkurranse på levering av brev og pakker.

Idag aner du ikke hvor mange ulike firmaer som har håndtert vapemailen din fra den ble levert på posten eller hentet av en ‘postbil’ til du henter den på Post i Butikk.
Tollpost 1Posten som leveres på din lokale Post i Butikk og skal til en nabo 8 kilometer unna må først fraktes med bil til nærmeste postfordelingspunkt. Det finnes kun et mindre antall slike i Norge og posten din får lufta seg godt. Der pakkes den om og havner på ny på en lastebil og fraktes de mange milene samme veien den kom. Tilbake til postombæringspunktet i ditt distrikt. DHLDen blir pent tatt hånd om av ivrige postfunksjoærer som fordeler den til de mange postbud som fins i ditt distrikt. Nå er posten tatt hånd om av en du kjenner. Ditt eget postbud.
Han leverer nå den posten du leverte i forrige uke etter at den har reist tohundreogtrettielleve mil for å komme fra din lokale Post i Butikk til postombæringssentralen som ligger 300 meter unna.

Det heter sentralisering. Påstår politikerne.

PostNordbilDet finnes et stort antall transportbedrifter som ikke ville være med på Posten sin storsatsing i 2008. PostNord er en av dem og trolig den med størst dekning i Norge. Egentlig et tysk logistikkselskap som ble skapt da dansk og svensk postvesen slo seg sammen og Norge sa ja til EU sitt Postdirektiv. Tollpost-Globe er nok den største norske aktøren som er med her sammen med Eek Transport som ble fusjonert med Tollpost i 2012 og gikk over til PostNord i 2014.

Linjegods

Kjent og kjær på de fleste norske veier.

Hvem husker ikke Linjegods? Eller Arvegods som det het på folkemunne. Sendte du egg med Linjegods leverte de høns. Sendte du en kalv kom den fram som melkeku. Det var tider det. Idag er de spist opp av Schenker, men frakter fortsatt varer. I tillegg til disse frakter TNT og DHL også både brev og pakker rundt i Norge. Lokalt kan det også forekomme at Posten Norge hyrer inn transportfirmaer når de ikke har egne biler tilgjengelig. Derfor kan det som nevnt være vanskelig å finne noen bestemt å klage på.

Sånn.

Det var litt historie for de av dere som har klart å henge med. Jeg vet nå at det kan være mange mer eller mindre gode grunner til at min vapemail ikke ligger i min postkasse når jeg ikke har anelse om hvem jeg skal klage til eller på. Postbudet er det ingen vits i å bruke kjeft på. Dessuten er det dumt. Kanskje han blir sur på meg og venter i tre dager med å levere vapemailen min neste gang.
Klage til Post i Butikk? Lite lønnsomt. De er jo ansatt i butikken, enten Coop eller Rema1000 eller Joker og kan jo ikke stort annet enn priser på melk og brød.

«Skal du ha pose?»

  • Christian Mathistad

    Posten er en svindelbedrift, og fungerer utenfor norsk forbrukerlovgivning.
    Bare se hva som skjedde med deg. Du kjøpte en vare eller tjeneste av Posten. De leverte ikke, og de erstatter ikke ditt tap. Hadde noen andre gjort dette, så hadde det ble bøter i begge deres ender.

  • Tor_Arne

    For 2 dager siden så fikk jeg en hentemelding om rekommandert pakke på posten. Når jeg kom ned på posten så fikk jeg en konvolutt som var gjennom våt av veske. Damen bak disken på postkontoret lurte på om det var fra min pakke eller om pakken hadde blitt våt av noe annet, og anbefalte meg om og åpne den der og da. Noe jeg så klart gjorde, fant jo da fort ut at i den lå det 2 tomme flasker med knekt hals. Så jeg var klar for og skrive et skjema for skade. Men den gang ei, det eneste jeg fikk beskjed om var at de ikke kunne gjøre noe, så jeg gikk derfra med senket hode og med en pakke som hadde en deilig aroma av eple. Vel hjemme så tok jeg bilder av pakken og sendte til butikken, som med en gang ville sende nytt. (veldig hyggelig gjort) Så jeg takket og bukket for mannen som svarte så hyggelig på mailen og ville erstatte det. Så klage er ikke lett på et postkontor i Norge (IKKE post i butikk) Når de ikke vil la kunden fylle ut skademeldingsskjema.

    • Paul Vollen

      Legger ved en link til klager på posten der det står helt klart: Klagen kan fremmes muntlig eller skriftlig, og rettes til Kundeservice per telefon, post, e-post eller direkte i dette klageskjemaet . Skriftlige klager kan også innleveres til postkontor, Post i Butikk eller landpostbud. Posten skal veilede om klageadgangen og hjelpe til med å utforme klager skriftlig dersom du ønsker det.

      http://www.posten.no/kundeservice/klager-pa-tjenester-omfattet-av-postens-konsesjon

  • rctcpip

    Hvem som har Norges flotteste samling av dampeutstyr, vet jeg ikke. Det eneste man kan si med sikkerhet er at den personen jobber på Posten.

  • Cid_TheOne

    Jeg mener at samme hvem som leverer pakken eller brevet,er de som har ansvaret for at pakken skal komme trygt og uskadet fram. Er pakken skadet så bør man ha krav på å få dekket de skadene (selv om det sikkert er en lang prosess og gå igjennom). Heldigvis så har man noen gode vape shops rundt omkring som skjønner at posten til tider har det med og slenge rundt på pakker,og pakker derfor inn varene godt. 2 av de butikkene jeg bestiller mest Juice fra pakker heldigvis inn flaskene godt i boble plast. Jeg bestilte også noe juice fra tyskland som jeg fikk i forrige uke,og fikk nesten sjokk over hvor godt de pakket inn flaskene. Hver enkelt flaske var først puttet i en egen klips pose så surret rundt i bobleplast og pappesken de lå i var stappet med papir. Hadde alle sjapper vært like flinke for å sørge for at pakken skal komme fram på tryggest mulig måte hadde det vært supert. Men samtidig er det litt trist at det er sjappene selv som må passe på at pakkene skal komme trygt fram,og ikke «posten» som faktisk frakter og leverer pakkene.

    Det hadde vært artig og gjort et lite eksperiment med brevpost i Norge. Som f.eks Sendt 50 (1 flaske i hver konvolutt) tomme (eller fylt med vann) 30ml flasker,puttet de i en vanlig bobleplast konvolutt og hatt et lite lag med bobleplast rundt selve flakene også. Så klistret på et merke på noen av pakkene hvor de står lett knuselig eller fragile (for å se om det har noe betydning i det hele tatt),og sendt pakkene rundt til forskjellige plasser i Norge for og se hvor mange flasker hadde kommet helskinnet fram. Men dette er tester posten selv burde ha hatt regelmessig,når de tar på seg en jobb der de skal frakte andres pakker «trygt» fram så bør de sørge for at de gjør en skikkelig jobb eller vær forberedt på å erstatte eventuelt skadet post.

  • Cid_TheOne

    Men en god regel å ha i bakhodet er også: Om du er på postkontoret og du motar en pakke som ser skadet ut. Ta bilder av pakken før du åpner den. Åpne pakken der og da (på post kontoret/post i butikk) sjekk nøye over om det er skader på pakken. Hvis produktet er skadet ta også bilder av det å der og da. Og gå igjennom den nødvendige prosessen for og få pakken erstattet.

  • Kenneth Svensen

    HENT er gamle Heimdal Entreprenør. De henter ikke pakker, de prosjekterer og bygger helsehus, skoler, industribygg, hoteller og togstasjon. Noe du burde har funnet ut ved å google og ved at du postet bilde av en brakkerigg som brukes på anleggsområder(spisebrakker, kontorbrakker og garderobe/WC/dusj brakker til håndtverkere og peronale).

    • Paul Vollen

      Jeg takker for informasjonen. :)
      Det var ikke meningen å henge ut noen som helst, men da jeg holdt på med artikkelen oppdaget jeg en brakkerigg med det skiltet og syntes det passet bra inn i kontekst. Hadde jeg googlet ville noe av mitt (ment å være) artige poeng med ‘hent’ kontra ‘bring’ blitt borte. :)

Vis delingsknapper
Skjul delingsknapper