Dampeskolen: Riktig påfylling av juice

dryhit

Skypumpen fortsetter med fokus på nybegynnerne og vil i serien «Dampeskolen» skrive guider som er tilpasset alle nivå og erfaringer.

Det finnes ingen dumme spørsmål. Bare dumme svar. Et av de største problemene og vanligste brukerfeilene er tilknyttet påfylling av juice. Feil påfylling kan føre til «lekkasje», kortslutning av batteri, ubehagelig søl og unødvendig mye surkling og «spytting».

E-sigaretter begynner å bli mer og mer populært. Men med det, så følger det også ulik teknisk innsikt og det som er innlysende for noen er et stort problem for andre. I tillegg så råder det så mye forvirring om lover og regler at noen rett og slett ikke tør å spørre om hjelp.

Det finnes mye hjelp i organisasjonen Norsk Dampselskap og Damp i Norge, men det krever at man først har oppdaget dem.

Uansett.. la oss komme til poenget!

Det finnes helt sikkert kreative måter å fylle på e-væske, men la oss nå først dekke det absolutt grunnleggende. Og frem til toppfylling via enkle påfylligsluker har blitt en norm, så finnes det et overtall av tanker som må påfylles nedenfra (opp ned).

Denne guiden gjelder KUN på tanker som ikke har et påfyllingslokk eller har en mer avansert toppfylling.

Slik går du frem når du skal fylle på e-væske.

1. Sørg for at tanken er helt tørr før påfylling
Hvis det er noe juice i den fra før, så sørg for at det er samme smaken som du etterfyller med. Ellers kan du risikere å få en ganske rar bismak på den nye juicen som du skal teste. Om det er en helt ny smak som skal i, så er det en fordel å ha først vasket tanken i kokende vann, eller bare varmt vann under springen. Det må IKKE være noe vann i tanken, så pass på at den er ordentlig tørr. Dette kan du oppnå ved å la den tørke over natta på en måte slik at væske får renne ut vertikalt. Det er også mulig å tørke den med en hårføner.

2. Skru igjen luftventilen på basen til tanken (Hvis det er noen luftventil)
For å unngå en slags vakumeffekt og regelrett presser juicen din ufrivillig gjennom fordamperhodet og rett ut av luftventilen så er det en fordel å ha skrudd den ordentlig igjen først. (Hvis det er mulig på tanken din)

3. Hold tanken «opp ned» slik at munnstykket peker nedover.
IMG_0026Det er en fordel å holde tanken slik at du kan se hvor mye væske som er i. Du kan godt tilte den litt slik at du fyller på skrå. La oss gå utifra at det er glass eller et «vindu» på tanken som du kan følge med på. Hvis du holder tanken på skrå så blir det enklere å unnå noe væske i luftehullet som sitter i midten av tanken.

NB! Det er en ekstremt stor fordel at du har en juiceflaske med en tynn tut på seg. Dette kan godt være en plastikktut, men den bør være av en ganske spiss type. Hvis du har en juiceflaske med en stor tykk plastikktut så kan det medføre unødvendig mye søl. Det anbefales da å heller bruke en opptrekkssprøyte som du kan finne på apoteket og bruke denne slik at påfyllingen blir så presis som mulig.

4. Fyll langs kantene
Mens du holder tanken opp ned og skrått, så fyller du langs kantene på tanken. Du må ikke få noe juice i det hullet som sitter i midten. Får du noe væske i dette hullet så vil det bli særdeles ubehagelig da dette rett og slett er luftehullet som du trekker dampen ut av når du tar et trekk. Hvis du har fått noe væske i dette hullet så vil det først og fremst renne tvers i gjennom, men kan også etterlate seg væske som blir fryktelig varmt og det blir mer som å bruke et sugerør.. noe som absolutt ikke er meningen.

Selve dampproduksjonen skal skje i fordamperhodet som sitter i og er en utskiftbar del som sitter festet til «basen». Denne ser litt ut som en tennplugg. Sørg også for at denne sitter montert riktig og er helt «tett». Hvis fordamperhodet er litt løst så kan også dette føre til at juicen renner tvers igjennom og ut av luftventilen.

NB! Juicenivået må ikke overstige det hullet som er i midten av tanken. Sørg for at du avslutter påfyllingen i god tid før denne blir druknet.

5. Fullt før det renner over
IMG_0030Det er en fordel å ha en liten luftglippe i tanken. Selv om tanken kanskje rommer 4ml væske så er det en stor fordel å bare ha i 3,8ml slik at du får en liten luftglippe. Hvis du er litt for «sjenerøs» i påfyllingen så kan dette fort føre til at det kommer juice på feil steder som f.eks lufthullet i midten eller langs kantene på utsiden av tanken som bare blir gris.

6. Monter basen og tanken opp ned
Fortsett med å holde tanken opp ned slik at det ikke renner ut noe væske. Skru så på basen slik at den blir helt tett. Ikke overskru da du kan ødelegge gjengene. Bare akkurat nok til at du får litt motstand. Her er det også en stor fordel å være helt sikker på at det sitter et fordamperhode i. Fordamperhodet ser ut som en slags tennplugg og bør stikke «ut av basen» samt være riktig montert.

7. Tørk igjen etter montering
Før du setter i gang med dampingen igjen så er det greit å bare være HELT sikker på at det ikke er noe søl. Tørk med litt papir på selve tanken og batteriet for forsikre mot kliss og søl.

8. Skru opp luftventilen (Hvis det er en luftventil)
Når du har fulgt punktene over til punkt og prikke så er det trygt å skru opp luftventilen igjen som sitter på selve basen til tanken. ( den nederste delen). Hold så tanken den riktig vei, altså med munnstykket pekende oppover. Hvis det ikke renner noe ut så har du gjort det riktig.

9. Sett så tanken på batteriet
Sørg for at koblingen på batteriet ditt er helt tørr og det ikke ligger noe juice i selve koblingen. Dette kan føre til kortslutning og eller redusere levetiden til batteriet ditt betraktelig.

10. La det trekke i 10-15 minutter før du tar første trekk
Hvis du har i et helt nytt fordamperhode eller at selve tanken er helt ny, så er det ekstremt viktig at den får litt tid til å trekke. Hvis du slurver med dette punktet så kan det medføre at du tørrbrenner coilen og dermed ødelegge fordamperhodet. Dette punktet er et av de hyppigste årsakene til at ting smaker brent.

Lykke til, dette ordner seg!

Vis delingsknapper
Skjul delingsknapper